Vaalit 2022

8.-12.11. ennakkoäänestys
20.11. varsinainen vaalipäivä

Ketkä saavat äänestää?

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää kaikki kirkon jäsenet, jotka ovat yli 16-vuotiaita. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä vaan riittää että on jäsen.

- 16-vuotta täytyy täyttää viimeistään 18.11.2022.

- Jos olet muuttanut 15.8. jälkeen, käytät äänioikeutta vanhassa seurakunnassasi.

Miksi kannattaa äänestää?

Luottamushenkilöt kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa ja päättävät mm. siitä, ketä valitaan työntekijöiksi, minkälaisia kerhoja järjestetään ja miten rahat jaetaan. Äänestäminen on helppo tapa näyttää mihin suuntaan haluaisit kirkkoa vietävän jatkossa.

Listoja ja valitsijayhdistyksiä?

Seurakuntavaaleissa on käytössä suhteellinen vaalitapa, eli jokainen valitsijayhdistys saa sen määrän edustajia kuin mitä sen vaaleissa saama äänimäärä suhteessa muihin ryhmittymiin edellyttää. Tämän takia kannattaa paneutua tarkkaan eri listojen vaaliohjelmiin. Jokainen ehdokkaamme on sitoutunut ohjelmamme teemoihin ennen ehdolle asettumista.

Mitä kaikkea äänestetään?

- seurakuntaneuvosto: Olarin seurakunnassa valitaan 16 henkinen seurakuntaneuvosto, joka johtaa seurakunnan toimintaa. Seurakuntaneuvosto päättää oman seurakuntansa toiminnasta ja valitsee seurakunnan työntekijät. Lapsityö, nuorisotyö, vanhustyö ja diakoniatyö painotuksineen kuuluvat seurakuntaneuvostojen toimialaan.

- yhteinen kirkkovaltuusto: Olarin seurakunnassa valitaan yhteiseen kirkkovaltuustoon 10 henkeä. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää seurakuntayhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Kirkkovaltuusto jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat seurakuntien kesken.

Ketkä saavat äänestää?

- 16-vuotta täyttyy täyttää viimeistään 18.11.2022.

Miksi kannattaa äänestää?

Listoja ja valitsijayhdistyksiä?